سامانه ثبت نام کارت هوشمند اتباع + بانکی و سیمکارت 1402

بازدید: 2433 بازدید

سامانه ثبت نام کارت هوشمند اتباع + بانکی و سیمکارت

 در روزهای اخیر مصاحبه هایی در رابطه با ارائه کارت هوشمند اتباع برای مهاجرین و اتباع خارجی از مدیران کل اتباع و مهاجرین خارجی استان ها و همینطور تعدادی از مسئولین  ذی ربط به گوش می رسد. 

هفته گذشته سیروس دهقان شیری مدیر کل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز اعلام داشت: «اتباع خارجی دارای کارت آمایش، برگه های سرشماری و گذرنامه بر اساس زمانبندی که در آینده مشخص می‌شود، می توانند اقدام کنند.»

 امروز قراره در مورد سامانه ثبت نام کارت هوشمند اتباع توضیحات کاملی را براتون قرار بدیم. نحوه ثبت نام و مزایای اون رو به تقصیل بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید

کارت هوشمند اتباع چیست؟

کارت هوشمند اتباع، کارتی است که مواردی چون، عکس، اطلاعات هویتی و نوع اقامت اتباع خارجی مقیم ایران، در آن درج می شود، دارای شماره مخصوص بوده و در حکم کارت ملی آنان خواهد بود. از مدارک لازم برای ثبت نام این کارت، می توان به مدارک معتبر اقامتی، نظیر کارت آمایش یا برگه سرشماری، اشاره کرد.

پیرو اخبار منتشره در خرداد ماه سال 1402 درباره صدور کارت هوشمند مربوط به اتباع خارجی، پرسش هایی نظیر ثبت نام کارت هوشمند اتباع افغانی کی شروع میشه و کارت هوشمند اتباع چیست؟ بسیار به گوش می خورند. لذا، در این تیتر از مقاله، این دو پرسش پر تکرار، بررسی شده و به آن ها، پاسخ داده خواهد شد.

  • در خصوص چیستی کارت هوشمند اتباع باید گفت، این کارت که دارای شماره مخصوص و حاوی اطلاعاتی چون، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، نوع اقامت و…. اتباع مقیم ایران بوده، در حکم کارت ملی و شناسایی آنان خواهد بود و جایگزینی برای بسیاری از کارت های صادره در خصوص اتباع می گردد.
  • در خصوص پرسش در باب زمان صدور و ثبت نام کارت، مبنی بر اینکه ثبت نام کارت هوشمند اتباع کی شروع میشه؟ نیز باید گفت، نمی توان مهلت دقیقی را برای ثبت نام این کارت، اعلام کرد؛ چرا که دولت، در اخبار منتشره، زمان ثبت نام را مشخص ننموده و آن را منوط بر راه اندازی اپلیکیشن و سامانه مخصوص این کارت کرده است. 
  • شایان ذکر است، تا کنون (مهر ماه سال 1402)، در خصوص سامانه و اپلیکیشن یا نحوه ثبت نام کارت هوشمند اتباع افغانی و خارجی، هیچ گونه اطلاع رسانی ویژه ای، صورت نگرفته و به محض انتشار اخبار، پیرامون این امر، متن مقاله، بروزرسانی خواهد شد.

همه چیز در مورد ثبت نام کارت آمایش اتباع ۱۴۰۲

در جمهوری اسلامی ایران، کارت اقامت یکی از مهمترین اسناد شناسایی برای اتباع خارجی است. این کارت به اتباع کشورهای دیگر اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی در ایران زندگی کنند و از خدمات مختلفی مانند اشتغال و تحصیل بهره‌برده و در موارد ضروری از آن استفاده کنند.

این مدرک باید در موعد مقرر تمدید شود در غیر این صورت احتمال دارد مهاجر از کشور دیپورت شود. اقامت مهاجران خارجی در ایران انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها اقامت با کارت آمایش، کارت هویت، پاسپور خانوادگی و ویزا است.

کارت آمایش اتباع چیست؟

کارت آمایش اتباع یک مدرک شناسایی یا به نوعی گذرنامه موقت برای اتباع خارجی است که در دوره‌های یک ساله تمدید می‌شود.

تاکنون کارت آمایش در چند مرحله ارائه شده است که جدیدترین آن کارت آمایش طرح شماره ۱۷ می باشد.
طرح آمایش ۱۷ توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، به منظور دریافت بروزرسانی اطلاعات آماری و تعداد پناهندگان افغانستانی در کشور در سال گذشته انجام شد.

مزایای کارت آمایش

  1.  ثبت تولد، ازدواج، طلاق و فوت افراد دارای کارت آمایش در دفاتر کفالت انجام می‌شود.
  2.  تعلق بیمه سلامت رایگان به اتباع دارای کارت آمایش طبق دستورالعمل توافقی بین اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران و کمیساریا انجام می‌شود.
  3.  افراد دارای کارت آمایش که نامه بهزیستی و پاسپورت سفید دارند می‌توانند معرفینامه صدور و یا تمدید گواهینامه از اداره اتباع به پلیس مهاجرت اخذ نمایند.
  4.  تنها کسانی که پدر و مادرشان دارای کارت آمایش باشند می‌توانند در ایران کارت آمایش دریافت کنند.
  5.  دارندگان کارت آمایش و کارت هویت می‌توانند در یکی از استان‌های مشخص شده برای گرفتن مجوز کار درخواست دهند.

آیا اتباع با داشتن کارت آمایش معتبر امکان تردد به سایر شهرها و استان ها را دارند؟

خیر. برای تردد به سایر شهرهای مجاز حتماً می بایست برگه تردد اخذ نمائید، در غیر این صورت به عنوان تردد غیر مجاز محسوب شده و مشمول جرایم آن خواهید شد. مگر آنکه تبدیل وضعیت شوید و امکان تردد به سایر شهرها برایتان میسر گردد.

آیا اتباع با داشتن کارت آمایش معتبر، امکان اخذ گواهینامه یا مسافرت به کشور متبوع خود را دارند؟

خیر، با کارت آمایش معتبر، فعلاً مقرراتی برای اخذ گواهینامه یا سفر به کشور متبوع وجود ندارد؛ برای دریافت گواهینامه یا سفر به کشور متبوع، می بایست تبدیل وضعیت انجام پذیرد.

چگونه کارت آمایش بگیریم؟

در حال حاضر سامانه‌ای برای دریافت کارت اقامت مهاجران خارجی ایجاد نشده است و اتباع برای دریافت یا تمدید این کارت می بایست به صورت حضوری به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی محل زندگی خود مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم مانند اطلاعات هویتی و اطلاعات محل سکونت خود کارت آمایش را دریافت نمایند.

البته لازم به ذکر است نوبت دهی این دفاتر به صورت آنلاین از طریق سامانه نوبتدهی به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی انجام می شود.

در ابتدا اتباع می بایست به سایت http://kanoonnobat.ir مراجعه نمایند.( نوبت‌گرفتن در هر ساعتی از شبانه‌روز ممکن است)

در مرحله دوم و بخش انتخاب طرح این سایت سه خدمت «گذرنامه‌های دارای روادید منقضی شده»، «داوطلب بازگشت خود معرف» و «شناسه اشتغال» وجود دارد.
اگر تمایل به تمدید گذرنامه دارید باید گزینه اول را انتخاب کنید. سپس اطلاعات هویتی خود را مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر و تابعیت را وارد کنید. همچنین لازم است اعتبار گذرنامه و تاریخ آخرین روادید را وارد کرده و روی استعلام نوبت کلیک کنید.

کارت هوشمند اتباع

شرایط دریافت کارت هوشمند اتباع

شرایط دریافت کارت هوشمند اتباع افغانی و خارجی، از دیگر پرسش های پر تکرار در خصوص این کارت است که با توجه به عدم اعلام جزئیات صدور و ثبت نام کارت از سوی دولت، نمی توان به طور قطعی و دقیق، درباره آن، تعیین تکلیف کرد.

اما، با در نظر گرفتن اخبار و همچنین، بر اساس روند صدور سایر مدارک اتباع، می توان گفت، پیش بینی می شود، شرایط دریافت کارت هوشمند اتباع افغانی و سایر اتباع خارجی، مواردی چون، برخورداری از مدارک اقامتی معتبر؛ پذیرفته شدن به عنوان پناهنده در ایران؛ داشتن شماره حساب بانک سپه و توان پرداخت هزینه های مربوط به این امر، باشد.

شایان ذکر است، بر اساس اخبار منتشره، ظاهرا، در حال حاضر، اولین فاز اجرایی صدور این کارت، صرفا در خصوص برخی اتباع پناهنده به ایران و در برخی نقاط کشور، نظیر کرمانشاه، اجرایی شده و مراحل ثبت نام و صدور کارت نیز، مستقیما از سوی دولت طی گردیده است. به محض اطلاع رسانی در خصوص شرایط دریافت کارت هوشمند اتباع توسط دولت و سازمان ملی مهاجرت، این قسمت از متن مقاله حقوقی دینا، به روزرسانی خواهد شد. 

مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند اتباع

بعد از پرسش ثبت نام کارت هوشمند اتباع کی شروع میشه، پرسش مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند اتباع چیست؟ از پرتکرار ترین سوالات در خصوص کارت هوشمند اتباع خارجی مقیم ایران است که در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، بررسی شده و به آن، پاسخ داده خواهد شد.

با توجه به عدم اعلام جزئیات مربوط به صدور و ثبت نام کارت هوشمند اتباع افغانی و سایر اتباع خارجی از سوی دولت، همچون شرایط، در خصوص مدارک لازم نیز نمی توان به طور قطعی و دقیق، تعیین تکلیف کرد و صرفا بر اساس اخبار منتشره و روال صدور سایر مدارک مربوط به اتباع، می توان گفت؛

پیش بینی می شود مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند اتباع، مدارک اقامتی معتبر، مدرک مربوط به پیش ثبت نام در سامانه و اپلیکیشن مخصوص این کارت، همچنین برخورداری از حساب بانکی سپه و سیم کارت متصل به کارت ارائه شده توسط این بانک، باشد که به محض اعلام جزئیات در خصوص مدارک لازم، متن مقاله، به روز رسانی خواهد شد.

 

آغاز صدور کارت هوشمند در ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲: آمایشی‌ها و دانشجویان بین‌المللی در اولویت

 

عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در روز ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ از آغاز صدور کارت هوشمند برای مهاجران افغانستانی به همراه سیم‌کارت و کارت بانکی خبر داد.

«عبدالله مبینی» رئیس سازمان ملی مهاجرت درباره ساماندهی وضعیت اقتصادی این مهاجران، گفت: بیش از ۹۰ درصد از مهاجران کشور ما، افغانستانی هستند. ضعف بزرگ مهاجران افغانستان این است که به دلیل بحران‌هایی که در آن خطه رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی نیستند. شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان تذکره ندارند.

 در نتیجه این افراد بدون داشتن مدارک هویتی وارد کشور می‌شوند. ورود برخی از این افراد غیرقانونی است که پس از دستگیری از کشور طرد می‌شوند و دوباره با نام دیگر و از گذرگاه دیگر برای ورود اقدام می‌کنند. این کار هزینه گزافی را بر ما تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: بهترین کار این بود که اساس خود را بر «زیست‌سنجی» گذاشتیم. به این ترتیب که کاری نداریم اسم فرد چیست؟ برای ما مهم این است که آن فرد کیست و بر اساس اثر انگشت، چهره صورت و عنبیه چشم «چه کسی بودن» فرد را احزار می‌کنیم. به این ترتیب مشخصات فردی افراد معیار ما قرار می‌گیرد.

مبینی بیان کرد: هر فرد مهاجر دارای ۱۷ کد در کشور است. قدم مهم ما این است که این ۱۷ کد به یک کد «یکتا» تبدیل شود که وزارت کشور آن را صادر می‌کند. این کد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و شورای ساماندهی را دارد و دستور رئیس جمهور است، این کد برای ما مبنای هویت فرد است.

وی تصریح کرد: بر مبنای این کد برای هر فرد یک کارت‌بانکی و سیم‌کارت داده می‌شود تا آن تبعه بتواند تراکنش‌های مالی و نیازهای ارتباطی که هر شهروند اولیه مهمانی به آن نیاز دارد را در دسترس داشته باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات و صدور کارت، سامانه‌ای را طراحی و عملیاتی کردیم.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع افغانستان از طریق این سامانه، ساماندهی شده‌اند، ادامه داد: این کار نیاز به‌دقت فراوان دارد و امیدوار هستیم در چند روز آینده واگذاری کارت‌های هویتی از طریق دفاتر کفالت آغاز شود. در این کارت هویتی یک کارت‌بانکی و یک سیم‌کارت وجود دارد.

 

بروزرسانی 20 آبان 1402 :

1- کارت آمایشی ها تا دو ماه آتی، سپس اقامتی ها و خانوارها در پایان سرشماری صادر می شود. صدور و توزیع این کارت ها در 3 مرحله انجام خواهد شد.
نکته: به دانشجوهای مقیم کارت هوشمند داده خواهد شد اما برای دانشجوهای غیرمقیم این کارت صادر نخواهد شد.
هشدار
به هیچ وجه به کسانی که زنگ میزننند و شماره کارت میدهند تا پول واریز کنید و کارت هوشمند به شما بدهند اعتماد نکنید.

این شگرد جدید برای کلاهبرداری هست. کارت هوشمند فقط در دفتر کفالتی که اطلاعات شما در آن ثبت شده، داده می شود و هزینه در همان دفتر از شما اخذ میگردد.
*کارت هوشمند را از همان دفتر کفالتی که اثر انگشت ثبت کردید میتوانید دریافت کنید.

2- کارت بانکی افرادی که در 2 ماه آینده کارت هوشمند دریافت می کنند قطع نخواهد شد اما در آینده و با کامل شدن طرح ها، تمامی کارت ها به صورت واحد و با کارت هوشمند قابل استفاده خواهد بود.

(سیمکارت و کارت بانکی به کارت هوشمند متصل خواهد شد)
نکته: پشت کارت هوشمند، کارت بانکی هست که بعد از اخذ کارت و ثبت سیستم، پیامکی مبنی بر فعالسازی کارت برای شما ارسال خواهد شد و با مرجعه به بانک و فعالسازی میتوانید از خدمات بانکی بهره مند شوید.

(برای افراد زیر 18 سال این امکان غیرفعال خواهد بود)
3- با توجه به اینکه بانک سپه به عنوان بانک متولی مهاجرین معرفی شده است، افرادیب که از قبل کارت بانکی سپه را دار هستند، کارت آنها به کارت هوشمند متصل خواهد شد.
4- در مورد گواهینامه برای اتباع هنوز تصمیم گیری قطعی نشده است. (در صورت اعلام خبر جدید در همین پست اطلاع رسانی خواهیم کرد)
5- مورد دیگری هنوز به قطعیت نرسیده بحت تردد اتباع با کارت هوشمند به کشور افغانستان و بالعکس (برگشت به ایران) می باشد. (در صورت اعلام خبر جدید در همین پست اطلاع رسانی خواهیم کرد)
6- برای تردد بین استانی قرار بر این شده کلیه مراحل بصورت غیرحضوری و نامه از سامانه سهما گرفته شود.
7- قرار بر این شده است که خدمات دهی به اتباع به صورت درجه بندی زیر شود:
الف: کسانیکه داری کارت آمایش هستند و مدت زیادی در ایران سکونت دارند 18 سری خدمات (کل خدمات) دریافت میکنند.
ب: کسانی که در سرشماری جدید شناسایی می شوند 10 – 11 از خدمات را دریافت خواهند کرد.
ج: کسانی که فعال اقتصادی هستند و گردش مالی بالایی دارند منتظر اخذ مالیات باشند، گفتنی است به این دسته از افراد، خدمات ویژه ای ارائه خواهد شد.
8- از این پس کارت شغلی دیگر به افراد داده نخواهد شد. این افراد با مراجعه به وزارت کار میتوانند شغل خود را تعریف کرده و با ثبت در کارت هوشمند دیگر مشکلی از این بابت نخواهند داشت.
9- هزینه صدور، مالیات و خدمات شهرداری و … در زمان ارائه کارت هوشمند اخذ خواهد شد. (نفری 1میلیون و 200 هزار تومان).
10- دومدرکی ها به ترتیب اولویت بررسی میشوند و کارت هوشمند خواهند گرفت. سپس پرونده این دسته از افراد با ارائه سند ازدواج یکسان سازی خواهدشد. همچنین به فرزندان این افراد مدرک داده می شود.
11- کسانی که همسرشان فاقد مدارک معتبر باشد، ابتدا باید خود نسبت به دریافت کارت هوشمند اتباع اقدام نموده و پس از آن، تصمیم گیری جهت ارائه کارت به همسر و فرزندانشان بر عهده مراجع ذیصلاح خواهد بود.
12- جهت اصلاح مشخصات در کارت هوشمند، باید تذکره الکترونیکی + پاسپورت الکترونیکی ارائه کنید.
13- درصورت مفقودی کارت هوشمند، المثنی صادر خواهد شد. بدیهی است صدور کارت المثنی زمان بر خواهد بود و مستلزم پرداخت هزینه صدور مجدد می باشد.
14- کسانی که برگه سفید به سبز تبدیل نکرده اند نمیتوانند کارت هوشمند دریافت کنند. تنها در صورت تبدیل برگه سفید به سبز شرایط دریافت کارت هوشمند را دارا می شوند.
15- کسانی که پاسپورت اقامتی یا خانواری دارند، بعد از گرفتن کارت هوشمند دیگر اقامت در پاسپورت درج نمی شود. در نتیجه می توانید پاسپورت را به عنوان یک مدرک غیر اقامتی در ایران نگهداری کنید و کاربرد آن به کارت هوشمند داده می شود.
16- کسانی که طرد شدند، یا اثر انگشت اردوگاه دارن و اخراج شدند به هیچ .جه کارت هوشمند دریافت نخواهند کرد.
17- ارائه کارت هوشمند به اتباعی که به خاطر فقر یا مشکلاتی دیگر مدارک خود را تکمیل نکرده اند در گرو بررسی مشکلات آنها توسط نهاد های مربوطه خواهد بود. درصورت تائید مشکلات، کارت هوشمند صادر خواهد شد.
18- به دانش آموزانی که اطلاعات آنها در سامانه سهما ثبت شده است کارت هوشمنده تعلق میگیرد.
19- کارت‌ها برای اولین بار با اعتبار یکساله صادر خواهند شد و در سال های آتی (احتمالا) به دسته های ۱، ۳، ۷ و ۱۰ ساله به مرور اعتبار میگیرند.
تقریباً همه موارد در رابطه با کارت هوشمند توضیح داده شده است.در صورت تغییر در هریک از نکات بالا به محض اطلاع به سمع و نظرتان خواهد رسید.

بروزرسانی 24 آبان 1402 :

توزیع کارت هوشمند اتباع در کرمان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان گفت: فرآیند صدور کارت هوشمند مهاجرین، اجرایی و از امروز توزیع کارت‌ها توسط دفاتر کفالت شروع شده است.

به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، روح‌الله خضری‌پور افزود: مهاجران از مراجعه به دفاتر به منظور اخذ کارت خودداری کنند، در روزهای آتی از جانب دفاتر با آنان تماس خواهند گرفت و اعلام می‌شود چه زمانی به دفتر مربوطه برای اخذ کارت مراجعه کنند.